Transportul de marfuri – o meserie nu tocmai atractiva pentru publicul tanar

Conform studiilor efectuate de Comisia Europeana, pe viitor o problema importanta din domeniul transporturilor va fi reprezentata de forta de munca, aparent una aflata intr-o continua descrestere. Cu toate ca vorbim despre un mediu de afaceri porfitabil pentru companii, oamenii nu se mai inghesuiesc la angajare, in general motivele fiind justificate de conditiile de munca.

Deci, de ce se observa o carenta de personal in acest domeniu?

Majoritatea angajatilor care lucreaza intr-o firma de transport marfa au peste 35 de ani, acesta fiind un prag ce poate fi luat drept reper „minim”. Un lucru neobisnuit, avand in vedere faptul ca job-ul in sine nu solicita foarte multe cunostinte la nivel intelectual. Carnetul de conducere obtinut pentru categoria respectiva ar trebui sa fie de ajuns pentru o persoana care doreste sa se angajeze in acest domeniu, insa lipsa de motivatie rezida tocmai in stilul anost de viata pe care trebuie sa il adopte un sofer pe tir.

In primul rand, un potential sofer ia in calcul perioadele pe care trebuie sa le petreaca departe de familie, prieteni sau parinti, ele intinzandu-se pe parcursul a mai multe saptamani. Daca vorbim despre curse locale ori regionale, lucrurile se simplifica, insa in cadrul curselor internationale ele se complica. Sa nu mai vorbim despre momentele in care in familie isi face aparitia un nou – nascut, sau despre situatiile nefavorabile in care un membru se imbolnaveste. Toate acestea sunt riscuri pe care oamenii le iau in calcul inainte de a se angaja ca soferi.

Mai mult decat atat, exista un risc individual la care soferul se expune la fiecare cursa. Da, vorbim despre evenimentele rutiere nefericite, respectiv accidentele. Ritmul agitat de viata, lipsa odihnei, adoptarea unei pozitii corporale statice, precum si lipsa companiei pot deveni argumente pentru un accident. Iar cum simplul statut de „sofer citadin” atrage dupa sine aceste riscuri, de ce s-ar avanta si mai mult in traficul infernal, imprevizibil si neiertator?

Lipsa motivatiei financiare poate fi un alt motiv care cauzeaza indepartarea tineretului de acest domeniu de activitate. Fiecare persoana cu perspective isi doreste un job bine platit, mai ales daca postul respectiv implica un risc prelungit. Iar cum salariile soferilor pe tir nu sunt unele foarte mari, atunci banii nu mai reprezinta o consolare.

Legislatia in vigoare, care transforma munca de sofer intr-una plina de responsabilitati. Fiind „intermediari”, soferii nu au putere de decizie, dar nici de organizare. Iar daca superiorii nu au tinut cont de toate aspectele inainte de a derula un transport, ei sunt nevoiti sa se intoarca din drum fara a-si fi indeplinit sarcinile.